چاپ سه بعدی و آینده سازه‌های بتنی

Sunday، ۱۵ Bahman ۱۴۰۲

چاپ سه بعدی: آینده سازه‌های بتنی

اگر تا حالا فکر می‌کردید چاپ سه‌بعدی فقط مختص دانشمندانی است که وقت خود را صرف تولید مدل‌های کوچک پلاستیکی از اشیای روزمره می‌کنند، در اشتباه بودید. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های اخیر در این حوزه، افق امکانات چاپ سه‌بعدی به نظر محدود نیست و حوزه معماری را هم در بر می‌گیرد.

بله، درسته! بتن الان به عنوان یک ماده قابل چاپ توسط چاپگر سه‌بعدی شناخته می‌شه که افق جدیدی از امکانات را در حوزه معماری باز می‌کنه. بنابراین، ما در عمران بتن، این فناوری جدید را به تفصیل با هم بررسی می‌کنیم و به پیش‌بینی‌ کلی ای از آینده این صنعت میرسیم.

ساخت و ساز بسیار سریع

شرکتی بنام آپیسکور در سانفرانسیسکو موفق شده دیوارهای بتنی خانه‌ای کوچک را در کمتر از ۲۴ ساعت به کمک چاپگر سه‌بعدی تولید کند که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. آن‌ها در یک محل آزمایشی در روسیه توانستند دیوارهای بتنی خانه‌ای با مساحت ۴۰۰ متر مربع را در همین مدت زمان بسازند. البته کارگران باید بازسازی را خودشان انجام می‌دادند اما در مقابل ساخت خانه‌ای در ۲۴ ساعت هزینه‌ای کم است.

استحکام و قیمت پایین

شرکت آپیسکور ادعا می‌کند مخلوط بتن مورد استفاده عمری تا ۱۷۵ سال دارد و هزینه ساخت تمام خانه حدود ۱۰ هزار پوند بوده که بیشتر مربوط به در و پنجره‌ها بوده است. بنابراین این خانه‌های کوچک عملی هزینه‌ای مقرون به صرفه خواهند داشت.

ساختارهای بسیار پیچیده

از آنجایی که در این روش لایه‌های بتن توسط الگوریتم‌های پیچیده و سوزن ارزیابی دقیق ساخته می‌شوند و نیازی به مهارت‌های دست و چشمی نیست، چاپگرهای بتنی سه‌بعدی قادر به ساخت سازه‌های بسیار پیچیده‌ای خواهند بود. گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد با نام آمالگاما موفق شده‌اند مبلمان خانه با الگوهای بسیار پیچیده مثل میز نامتقارن با لایه‌های تار و پود را به خوبی پیاده‌سازی شده بسازند.